Milan Hes je známý český historik, publicista a spisovatel, který se věnuje především dějinám 20. století, zejména období druhé světové války a holokaustu. V roce 2017 vydal knihu „Dandy nezná lásky k ženě“, která je literárně-historickou studií o dvou českých dekadentních spisovatelích, Jarmilu Krecarovi a Arthuru Breiském. Kdo byli ti dva muži, kteří se proslavili svými básněmi, překlady, kritikou a skandálními milostnými aférami? Jak se proměňovaly jejich názory na lásku, sexualitu, umění a morálku v průběhu 20. století? A co je dekadence a jak se projevuje v současnosti?

Krecar a Breiský: básníci, kritici, milovníci

Jarmil Krecar se narodil v roce 1884 ve Vraném u Peruce. V mládí se toužil stát uznávaným básníkem a překladatelem. Studoval češtinu a francouzštinu na Karlově univerzitě a na Sorbonně v Paříži. Byl ovlivněn četbou časopisů Moderní revue, Volné směry a Nový Kult, které propagovaly dekadentní umění. Dekadence byla umělecký směr na přelomu 19. a 20. století, který reagoval na krizi společenských hodnot a vyjadřoval pesimismus, nihilismus, cynismus, erotismus a individualismus. Dekadenti se stavěli proti měšťácké morálce a konvencím a hledali nové formy krásy a štěstí.

Krecar začal publikovat své básně v různých časopisech pod pseudonymem Jarmila Dušková. Jeho básně byly plné symbolismu, metafor, aliterací a asonancí. Vyznačovaly se také erotickou tematikou, která byla často provokativní a obscénní. Krecar také překládal z francouzštiny, angličtiny a němčiny. Mezi jeho nejznámější překlady patří díla Oscara Wildea, Paula Verlaina, Charlese Baudelaira nebo Guy de Maupassanta.

Krecar byl také známý jako kritik umění a literatury. Psal recenze do různých časopisů a novin. Byl velmi ostrý a nekompromisní v hodnocení děl jiných autorů. Často je napadal za nedostatek originality, talentu nebo vkusu. Není divu, že si tím získal mnoho nepřátel mezi spisovateli i čtenáři.

Krecar byl také proslulý svými milostnými aférami s různými ženami. V roce 1913 byl donucen si vzít za ženu svou bývalou žačku Klementýnu Laubovou, kterou otěhotněl. Manželství ale nebylo šťastné a Krecar měl několik milenek. Jednou z nich byla i sochařka Jarmila Krejcarová (není to jeho pseudonym), která byla také manželkou architekta Karla Teigeho. Krecar s ní měl syna Jarmila, který se stal také spisovatelem. Krecar byl ale nevěrný i Krejcarové a měl další milenky. Jeho vztahy k ženám byly často plné lží, intrik, žárlivosti a zklamání.

Krecar zemřel v roce 1959 v Praze. Jeho dílo bylo dlouho opomíjené a zapomenuté. Teprve v posledních letech se začalo znovu objevovat a hodnotit.

Arthur Breiský se narodil v roce 1884 v Praze. Byl spolužákem a přítelem Krecara na gymnáziu ve Slaném. Také on se chtěl stát básníkem a překladatelem. Studoval práva na Karlově univerzitě, ale studium nedokončil. Věnoval se literatuře a kritice. Byl také ovlivněn dekadentním uměním a časopisy Moderní revue, Volné směry a Nový Kult.

Breiský publikoval své básně v různých časopisech pod pseudonymem Arthur z Růžokvětu. Jeho básně byly podobné Krecarovým, plné symbolismu, metafor, aliterací a asonancí. Také on se zabýval erotickou tematikou, která byla často provokativní a obscénní. Breiský také překládal z francouzštiny, angličtiny a němčiny. Mezi jeho nejznámější překlady patří díla Oscara Wildea, Paula Verlaina, Charlese Baudelaira nebo Guy de Maupassanta.

Breiský byl také známý jako kritik umění a literatury. Psal recenze do různých časopisů a novin. Byl velmi ostrý a nekompromisní v hodnocení děl jiných autorů. Často je napadal za nedostatek originality, talentu nebo vkusu. Není divu, že si tím získal mnoho nepřátel mezi spisovateli i čtenáři.

Breiský zahynul krátce po svém odjezdu do USA v roce 1910. Jeho smrt nebyla nikdy přesně zdokumentována a to vyvolalo řadu spekulací. Podle některých mohl svou smrt i fingovat, buď aby se vyhnul věřitelům, začal nový život nebo z jiných důvodů. existují svědectví, podle nichž byl viděn ještě v třicátých letech a působil jako spisovatel pod novým jménem. Žádný z dosavadních výzkumů nepřinesl definitivní rozuzlení této nejasnosti, nebo, chcete-li, další ze záhad, jichž jsou dějiny literatury plné.

Dekadence: umění, láska, smrt

Krecar a Breiský byli zástupci české dekadence, která byla uměleckým směrem na přelomu 19. a 20. století, který reagoval na krizi společenských hodnot a vyjadřoval pesimismus, nihilismus, cynismus, erotismus a individualismus. Dekadenti se stavěli proti měšťácké morálce a konvencím a hledali nové formy krásy a štěstí. Zároveň ale čelili neúspěchu, osamění, nemoci a smrti.

Dekadence byla součástí širšího literárního modernismu, který se ostře stavěl proti realistickým postupům a hledal nové způsoby vyjádření. Dekadentní texty kladly důraz na individualitu, dokonalost, umělost a rafinovanost, čisté umění vytvářené pro umění samo (lartpourlartismus), aristokratičnost a neobvyklou sexualitu, ale také tragickou lásku, osamění, šílenství, degeneraci a smrt. Významnou roli hrálo náboženství a mystika – mnozí významní dekadentní umělci se obraceli k vypjatým podobám katolicismu nebo byli fascinováni satanismem, kulty pohanských božstev či okultními učeními.

Dekadentní literatura byla publikována především ve francouzském kulturním okruhu: klíčovým autorem byl Joris-Karl Huysmans s románem Naruby, ale také Jean Lorrain, Remy de Gourmont či spisovatelka Rachilde. V britském prostředí vynikli obzvláště Oscar Wilde a Algernon Charles Swinburne. Největším jménem polské dekadence se stal Stanisław Przybyszewski.

Česká literatura

Předzvěsti dekadence se v českém prostředí začínaly projevovat již od konce 70. let 19. století. Za dílo, které již částečně obsahuje dekadentní motivy, je možné považovat například melancholickou sbírku Imortely (1879) Irmy Geisslové. V 90. letech 19. století se pak objevila skupina mladých autorů, kteří se hlásili k dekadenci jako k programovému směru. Byli to především Arnošt Procházka, Jiří Karásek ze Lvovic, Karel Hlaváček a Arthur Breiský.

Arnošt Procházka (1869–1925) byl básník, spisovatel, kritik a nakladatel. Byl zakladatelem a redaktorem časopisu Volné směry (1896–1949), který propagoval moderní umělecké směry v Čechách. Jeho básnická sbírka Zimní sonety (1897) obsahuje motivy melancholie, osamělosti a smrti.

Jiří Karásek ze Lvovic (1871–1951) byl básník, prozaik, kritik a sběratel umění. Byl předsedou Spolku výtvarných umělců Mánes (1900–1902) a redaktorem časopisu Moderní revue (1894–1925), který byl hlavním orgánem české dekadence. Jeho básnické sbírky a prózy se vyznačovaly tematizací aristokratičnosti a snovosti, jak dokazují kupříkladu Zazděná okna (1894), ale také provokativními a erotickými obrazy disharmonického života, jako v románu Gotická duše (1900).

Karel Hlaváček (1874–1898) byl básník, malíř a kritik. Byl členem Spolku výtvarných umělců Mánes a redaktorem časopisu Volné směry. Jeho básnické sbírky Pozdě k ránu (1896) a Mstivá kantiléna (1898) jsou plné symbolismu, mysticismu, satanismu a erotismu. Zemřel ve věku 24 let na tuberkulózu.

Arthur Breiský (1884–1910?) byl básník, překladatel, kritik a dramatik. Byl spolužákem a přítelem Krecara na gymnáziu ve Slaném. Jeho básnické sbírky Vzdušné zámky (1905) a Zpěvy ztraceného ráje (1907) se vyznačovaly symbolismem, metaforami, aliteracemi a asonancemi. Také on se zabýval erotickou tematikou, která byla často provokativní a obscénní. Byl také proslulý svými milostnými aférami s různými ženami. V roce 1910 zahynul za nevyjasněných okolností.

Analýza dekadence z různých hledisek

Dekadence je složitý a mnohoznačný pojem, který lze zkoumat z různých hledisek. V této pasáži se pokusím analyzovat dekadenci z literárněvědného, psychoanalytického a objektivistického přístupu.

Literárněvědný přístup se zaměřuje na dekadenci jako literární směr nebo styl, který má své specifické rysy, motivy, postupy a autory. Literární věda zkoumá, jak se dekadence projevuje v různých literárních druzích (poezie, próza, drama), jak je ovlivněna historickým a kulturním kontextem, jak souvisí s jinými literárními směry (symbolismus, impresionismus, expresionismus) a jak ovlivnila další literární vývoj. Literární věda také hodnotí dekadentní díla z estetického, etického nebo ideového hlediska.

Příkladem literárněvědné analýzy dekadence může být studie Jana Mukařovského “Dekadence a moderna” (1936), ve které autor sleduje vztah mezi dekadencí a modernou jako dvěma protikladnými póly literárního modernismu. Zatímco moderna usiluje o novost, originalitu a progres, dekadence se vrací k minulosti, tradici a regresu. Zatímco moderna je optimistická, aktivní a společensky angažovaná, dekadence je pesimistická, pasivní a společensky izolovaná. Zatímco moderna je racionální, logická a jednoduchá, dekadence je iracionální, mystická a složitá. Zatímco moderna je realistická, objektivní a konkrétní, dekadence je symbolistická, subjektivní a abstraktní. Zatímco moderna je demokratická, kolektivní a univerzální, dekadence je aristokratická, individuální a elitní. Mukařovský tak ukazuje na rozdílnost i vzájemnou provázanost obou směrů v rámci literárního modernismu.

Literárněvědnou analýzu dekadence je možné provést například na základě následujících kritérií:

Psychoanalytický přístup se zaměřuje na dekadenci jako psychologický fenomén, který odráží určité duševní stavy, konflikty nebo potřeby dekadentních autorů i čtenářů. Psychoanalýza zkoumá, jak se dekadence projevuje v různých aspektech lidské psychiky (nevědomí, ego, superego), jak souvisí s různými psychickými poruchami (neurózy, psychózy, fetišismus) nebo s různými psychosexuálními fázemi (orální, anální, falická). Psychoanalýza také nabízí možné vysvětlení nebo léčbu dekadentních tendencí.

Příkladem psychoanalytické analýzy dekadence může být studie Otto Ranka “Umělec: Příspěvek k psychologii umělecké tvorby” (1907), ve které autor aplikuje Freudovu teorii na uměleckou tvorbu. Podle Ranka je umělec člověkem s nedostatečně vyvinutým egem, který se neumí vyrovnat s realitou a hledá únik v imaginaci. Umělecká tvorba je pro něj způsobem, jak si kompenzovat své frustrace, konflikty a komplexy, které pramení z jeho dětství, sexuality a vztahu k rodičům. Umělec tak vytváří svůj vlastní svět, ve kterém je všemocný, dokonalý a šťastný.

Psychoanalytickou analýzu dekadence je možné provést například na základě následujících kritérií:

Objektivistický přístup vychází z objektivismu, filozofie Ayn Randové, která se staví proti dekadenci jako proti iracionálnímu a ničivému názoru na život. Objektivismus prosazuje racionalitu, individualismus, egoismus a kapitalismus jako zdroje lidského štěstí a pokroku. Objektivismus zkoumá, jak se dekadence projevuje v různých oblastech lidské činnosti (umění, politika, ekonomika), jak souvisí s různými formami kolektivismu (socialismus, altruismus, mysticismus) nebo s různými formami nihilismu (skepticismus, cynismus, relativismus). Objektivismus také nabízí možné alternativy nebo kritiky dekadentního myšlení.

Objektivistickou analýzu dekadence je možné provést například na základě následujících kritérií:

Syntéza a místo dekadence v dnešní době

Dekadence je literární směr, který vyjadřuje určitý způsob vnímání a prožívání světa na konci 19. století a začátku 20. století. Dekadence je reakcí na rychlé změny a krize moderní doby, které vyvolaly pocit nejistoty, ztráty smyslu a hodnot, rozpadu společnosti a civilizace. Dekadence je také projevem osobních duševních konfliktů, frustrací a touhy po úniku z reality. Dekadence je nakonec také výzvou k tradičním názorům na život, umění a společnost, které jsou považovány za omezené, falešné nebo zastaralé.

Dekadence se projevuje v literatuře jako hledání nových forem vyjádření, experimentování s jazykem, stylem a kompozicí, zaměření na subjektivitu, individualitu a estetiku, zájem o neobvyklá, bizarní nebo šokující témata a motivy. Dekadence se také projevuje jako hledání nových zdrojů inspirace, fascinace minulostí, exotikou nebo uměním, orientace na náboženství, mystiku nebo okultismus. Dekadence se nakonec projevuje jako hledání nových hodnot a smyslu života, odmítání společenských norem a morálky, prosazování individualismu, egoismu nebo hedonismu.

Dekadence je hodnocena různě podle různých kritérií. Z literárněvědného hlediska je dekadence zajímavým a originálním literárním směrem, který obohatil evropskou literaturu o nové díla, autory a postupy. Z psychoanalytického hlediska je dekadence projevem psychických poruch nebo potřeb, které jsou možné vysvětlit nebo léčit. Z objektivistického hlediska je dekadence iracionálním a ničivým názorem na život, který je třeba kritizovat nebo odmítnout.

Dekadence má místo v dnešní literatuře jako historický fenomén, který odráží určité období evropské kultury a společnosti. Dekadence má také místo v dnešní literatuře jako inspirační zdroj pro současné autory, kteří se zajímají o podobná témata nebo postupy. Dekadence má nakonec místo v dnešní literatuře jako alternativní názor na život, který může být přijat nebo odmítnut podle osobního rozhodnutí.

Možnými konceptuálními nástupci dekadence v dnešní literatuře by mohli být například postmodernismus, který sdílí s dekadencí experimentálnost, subjektivitu a relativismus; neogotika, která sdílí s dekadencí zájem o horor , mystiku a okultismus; neodekadence, která sdílí s dekadencí estetismus, erotismus a nihilismus.

Závěr

Kniha “Dandy nezná lásky k ženě” je zajímavou a podnětnou literárně-historickou studií o dvou českých dekadentních spisovatelích, Jarmilu Krecarovi a Arthuru Breiském. Autor Milan Hes se podrobně zabývá jejich životy, díly, vztahy k ženám a společnosti, jejich vzestupy a pády, zmizením a smrtí. Kniha také ukazuje, jak se proměňovaly názory na lásku, sexualitu, umění a morálku v průběhu 20. století. Kniha je napsaná čtivě a poutavě, autor využívá bohaté zdroje informací, jako jsou dopisy, deníky, vzpomínky, literární díla a kritiky. Autor také srovnává Krecara a Breiského s jinými dekadentními autory z Čech i ze zahraničí.

Kniha je vhodná pro čtenáře, kteří se zajímají o českou literaturu, historii a kulturu 20. století. Kniha také nabízí zajímavé pohledy na téma lásky, sexuality a umění v různých dobách a kontextech. Kniha je dobře zpracovaná a podněcuje k zamyšlení nad tím, co je dekadence a jak se projevuje v současnosti.

Kniha je silná svou erudicí, detailností a objektivitou. Autor neidealizuje ani neodsuzuje své hrdiny, ale snaží se jim porozumět a ukázat je v celé jejich složitosti. Kniha je slabší svou délkou a někdy přehnanou podrobností. Některé pasáže by mohly být kratší nebo vynechané bez újmy na celkovém dojmu.

Doporučuji knihu všem, kteří mají rádi literaturu, historii a kulturu 20. století.

Martin “Marty” Vlk

Martin Vlk, známý také pod přezdívkou Marty, je spisovatel, básník a performer. Studoval žurnalistiku na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Zabývá se především undergroundovou a alternativní literaturou, zejména dekadencí, neogotikou a neodekadencí. Je autorem několika ineditních sbírek básní a povídek, které se vyznačují temnou, provokativní a erotickou atmosférou. Vystupuje na různých literárních akcích, kde kombinuje recitaci, hudbu a divadlo. Je členem umělecké skupiny Černá růže. Žije v Praze.

Hes, Milan. Dandy nezná lásky k ženě. Praha: Epocha, 2017. ISBN 978-80-7557-148-0.

Sad Sad Živá expozice sadařské historie. Původní výsadba 55 stromů v kosočtverečném rastru. Dominantní třešně ve stáří 70+ let, jabloně, ořechy, myrobalány...
Kde Na okraji města Konice, okres Prostějov, Drahanská vrchovina, 450 m n. m.
Mapa, GPS 49.5849633N, 16.8860372E
Parkování #1 u polní cesty, nejbližší a nejvhodnější, 49.5845492N, 16.8841217E
#2 za tratí, 49.5851508N, 16.8894325E
#3 u statku, asfaltová plocha, 49.5876947N, 16.8826197E
Voda Pramen v sadu je nyní způsobilý napájet pouze zvěř. Pracujeme na tom.
Rozloha 4 000 m2
Kdy Sad je celoročně volně přístupný vyjma dnů plánovaných akcí.
Táboření Přespávání pouze s výslovným souhlasem vlastníka. V případě zájmu nás kontaktujte.