Představte si, že jdete do galerie a místo obrazů nebo soch vidíte na podstavcích nebo na zdech běžné předměty, které byste normálně našli v obchodě nebo na skládce. Kolo, sněhová lopata, pisoár, láhev na víno, sušák na láhve, žehlička s hřebíky. Co byste si pomysleli? Že je to podvod? Že je to vtip? Že je to geniální?

Takto asi reagovali návštěvníci výstav, kde se poprvé objevily takzvané ready made, umělecký směr, který využívá běžné předměty jako materiál pro tvorbu děl. Ready made znamená z francouzštiny “připravený” a označuje předměty, které nebyly umělcem nijak upraveny nebo jen minimálně. Umělec je pouze vybral, označil je za umělecká díla a dal jim nový název a nový význam.

Kdo byl prvním umělcem, který použil ready made? A proč to udělal? A jak se tento směr vyvíjel v českém i světovém kontextu? To se dozvíte v tomto článku.

Marcel Duchamp (1917): Fontána

Prvním umělcem, který použil ready made, byl francouzský malíř a sochař Marcel Duchamp (1887–1968), který je považován za jednoho z nejvlivnějších a nejprovokativnějších umělců 20. století. Duchamp se narodil v Normandii do rodiny s uměleckou tradicí. Jeho dva starší bratři byli také úspěšní umělci: Gaston pod jménem Jacques Villon jako malíř a grafik a Raymond pod jménem Duchamp-Villon jako sochař. Marcel začal malovat už jako dítě a později studoval na akademii v Paříži. Prošel různými uměleckými styly: postimpresionismus, fauvismus, kubismus. Ale žádný ho nenaplňoval.

Duchamp chtěl zpochybnit tradiční pojetí umění jako řemesla a estetického projevu. Chtěl ukázat, že umění je především intelektuálním aktem. Proto si vybíral běžné, funkční a nezajímavé předměty, které izoloval od svého původního účelu a kontextu a označil je za umělecká díla. Tím jim dal nový název a nový význam.

Prvním ready made bylo kolo na dřevěné židli z roku 1913, které Duchamp sestavil jako protest proti nadměrnému významu, který se přikládal uměleckým dílům. Toto dílo bylo technicky “asistovaným ready made”, protože umělec zasáhl kombinací dvou předmětů. Později Duchamp vytvářel “čisté ready made”, které se skládaly z jediného předmětu, jako byl například sušák na láhve z roku 1914 nebo nejslavnější ready made, porcelánový pisoár s názvem Fontána z roku 1917. Tento pisoár Duchamp podepsal falešným jménem R. Mutt a vystavil ho položený na zádech na výstavě Společnosti nezávislých umělců v New Yorku. Dílo vyvolalo skandál a bylo odmítnuto jako umění.

Duchamp a jeho ready made byli přijati umělci, kteří tvořili nihilistické hnutí Dada od roku 1916 do 20. let 20. století. Duchamp se stal hlavním propagátorem Dada v USA. Ready made pokračoval ve svém vlivu na západní umění po celé 20. století. Poskytl hlavní základ pro hnutí pop artu 50. a 60. let 20. století, které si vzalo za svůj předmět běžné objekty z populární kultury. Intelektuální důraz ready made také ovlivnil hnutí konceptuálního umění, které se objevilo v 60. letech 20. století a které považuje myšlenku umělce za důležitější než konečný produkt.

Joseph Kosuth, One and Three chairs, 1965. Courtesy MoMA

Ready made nebyl omezen pouze na tvorbu Marcela Duchampa, ale stal se inspirací pro mnoho dalších umělců, kteří využívali nalezené předměty jako materiál pro svá díla. Mezi nimi byli například Man Ray, který vytvořil Dárek z roku 1921, žehličku s hřebíky na spodní straně, nebo Kurt Schwitters, který vytvářel koláže a asambláže z odpadků a odpadů. V 50. a 60. letech 20. století se ready made stal součástí hnutí pop artu, které se zabývalo masovou kulturou a konzumerismem. Umělci jako Andy Warhol, Roy Lichtenstein nebo Claes Oldenburg používali běžné předměty jako konzervy, komiksy nebo nafukovací hračky jako motivy svých děl. V 60. a 70. letech 20. století se ready made stal také součástí hnutí konceptuálního umění, které zdůrazňovalo myšlenku a proces nad výsledným dílem. Umělci jako Joseph Kosuth, Robert Rauschenberg nebo Joseph Beuys používali běžné předměty jako prostředek pro vyjádření svých myšlenek a postojů.

Ready made zůstal živoucím a aktuálním uměleckým směrem i po roce 2000, kdy se objevily nové formy a kontexty použití běžných předmětů v umění. Mezi významné evropské umělce, kteří pracují s ready made, patří například:

Damien Hirst: Ovce ve formaldehydu

V českém kontextu se ready made objevil již v meziválečném období, kdy se někteří čeští umělci zapojili do mezinárodního hnutí Dada. Mezi nimi byli například:

Andy Warhol: Krabice Brillo, 1964

Po druhé světové válce bylo ready made potlačováno komunistickým režimem jako projev dekadence a buržoazie. Teprve po roce 1989 se ready made znovu objevilo v českém umění jako prostředek pro vyjádření svobody a kritiky společnosti. Mezi současné české umělce, kteří pracují s ready made, patří například:

Z tohoto článku jste se dozvěděli, jak se z kola, lopaty a pisoáru stalo umění. Ready made je umělecký směr, který využívá běžné předměty jako materiál pro tvorbu děl. Vznikl na začátku 20. století jako protest proti tradičnímu pojetí umění a stal se inspirací pro mnoho dalších uměleckých hnutí. V českém i světovém kontextu se ready made vyvíjel podle aktuálních společenských a kulturních situací.

Joseph Beuys: Sáně (The Sled), 1969

A co vy? Máte chuť vyzkoušet si ready made? Je to jednoduché. Stačí si vybrat nějaký běžný předmět, který vás nějak oslovuje nebo naopak odpuzuje. Pak mu dejte nový název a nový význam. A pak ho vystavte někde, kde byste to nečekali. Třeba na ulici, v parku nebo ve škole. A pak pozorujte reakce lidí. Budou překvapení? Rozzlobení? Zaujatí? Zasmátí se? Zamyslí se?

Ready made je zábavný a kreativní způsob, jak se podívat na svět jinak. Může vám pomoci objevit nové souvislosti a vztahy mezi věcmi. Může vám pomoci vyjádřit své názory a pocity. Může vám pomoci rozšířit své obzory a pochopit lépe sebe i ostatní.

Tak neváhejte a zkuste si ready made. Možná budete překvapeni tím, co objevíte. Možná budete překvapeni tím, co dokážete.

Jana Bernátková

Sad Sad Živá expozice sadařské historie. Původní výsadba 55 stromů v kosočtverečném rastru. Dominantní třešně ve stáří 70+ let, jabloně, ořechy, myrobalány...
Kde Na okraji města Konice, okres Prostějov, Drahanská vrchovina, 450 m n. m.
Mapa, GPS 49.5849633N, 16.8860372E
Parkování #1 u polní cesty, nejbližší a nejvhodnější, 49.5845492N, 16.8841217E
#2 za tratí, 49.5851508N, 16.8894325E
#3 u statku, asfaltová plocha, 49.5876947N, 16.8826197E
Voda Pramen v sadu je nyní způsobilý napájet pouze zvěř. Pracujeme na tom.
Rozloha 4 000 m2
Kdy Sad je celoročně volně přístupný vyjma dnů plánovaných akcí.
Táboření Přespávání pouze s výslovným souhlasem vlastníka. V případě zájmu nás kontaktujte.