Nedávno jsem šel do kina na film Arvéd, který vypráví o životě a smrti Jiřího Arvéda Smíchovského, údajného zednáře, černého mága, spolupracovníka Sicherheitsdienstu a později i Státní bezpečnosti. Film mě zaujal svou temnou atmosférou, psychologickou hloubkou a mystickými motivy. Zde je moje subjektivní reflexe filmu, ve které se pokusím analyzovat jeho hlavní téma, postavy a význam.

Hlavní téma: Faustovské propadnutí peklu

Film Arvéd je inspirován skutečným osudem Jiřího Arvéda Smíchovského, který byl rozporuplnou postavou českých moderních dějin a osobností českého hermetismu. Film se zaměřuje na jeho faustovské propadnutí peklu, na to, kam až byl ochoten zajít, aby dosáhl svého cíle. Jaký byl jeho cíl? Co ho motivovalo k tomu, aby se stal konfidentem nacistů i komunistů, aby udával své přátele i nepřátele, aby se zapletl do okultních praktik a rituálů? To jsou otázky, které si klade divák i hlavní hrdina filmu.

Film nenabízí jednoznačné odpovědi na tyto otázky, ale naznačuje několik možných interpretací. Jednou z nich je touha po moci a uznání. Jiří Arvéd Smíchovský byl velmi inteligentní a vzdělaný člověk, který měl geniální paměť. Studoval práva, teologii a filozofii na prestižních univerzitách v Praze, Římě a Toulouse. Byl fascinován okultismem a hermetismem, které mu nabízely možnost proniknout do tajemství vesmíru a lidské duše. Chtěl být uznávaným odborníkem na tyto obory, ale také chtěl ovlivňovat dění ve společnosti. Proto se zapojil do zednářské lóže a spolupracoval s různými zpravodajskými službami. Chtěl být nejen pozorovatelem, ale i aktérem historie.

Další možnou interpretací je touha po poznání a transcendenci. Jiří Arvéd Smíchovský byl hledačem pravdy a smyslu života. Zajímaly ho nejen vědecké a filozofické teorie, ale také mystické zkušenosti a nadpřirozené jevy. Chtěl proniknout za hranice viditelného světa a komunikovat s vyššími silami. Proto se věnoval okultním praktikám a rituálům, které mu umožňovaly navazovat kontakt s duchy, anděly a démony. Chtěl být nejen člověkem, ale i bohem.

Obě tyto touhy ho však stály velkou cenu. Aby dosáhl svého cíle, musel se vzdát svého svědomí, morálky a lidskosti. Musel se stát konfidentem, udavačem a vrahem. Musel se stát otrokem a nástrojem zla. Musel se stát ďáblem.

Hlavní postavy: Arvéd a Plaček

Film Arvéd je především psychologickým dramatem, které se soustředí na vztah dvou hlavních postav: Jiřího Arvéda Smíchovského (Michal Kern) a Štěpána Plačka (Saša Rašilov nejml.). Oba jsou komplexní a rozporuplné osobnosti, které se během filmu vyvíjejí a mění.

Jiří Arvéd Smíchovský je hlavním hrdinou i antihrdinou filmu. Je to člověk s mnoha tvářemi, který se přizpůsobuje různým situacím a rolím. Je to intelektuál i dobrodruh, zednář i okultista, konfident i rebel, oběť i pachatel. Je to člověk s velkými ambicemi i slabostmi, který hledá smysl svého života i způsob, jak uniknout svému osudu.

Štěpán Plaček je hlavním protivníkem i spojencem Jiřího Arvéda Smíchovského. Je to člověk s pevnými principy i pragmatismem, který slouží různým režimům a ideologiím. Je to voják i policista, zachránce i vyděrač, vyšetřovatel i soudce. Je to člověk s velkou mocí i odpovědností, který usiluje o spravedlnost i o svůj prospěch.

Oba tyto muže spojuje a rozděluje jejich vzájemná služba a dluh. Za války jako nacistický konfident zachránil Jiří Arvéd Smíchovský před koncentračním táborem Štěpána Plačka. Po válce se jejich role otáčejí, Plaček splácí dluh a zařídí, že soud za spolupráci s nacisty nepožaduje pro Arvéda smrt, ale odsuzuje jej pouze na doživotí. Tím však vzájemné služby nekončí. Plaček jako vyšetřovatel státní bezpečnosti využívá Arvéda ke svým cílům, k usvědčování nepohodlných osob. Za jeho služby mu oplácí výhodami prominentního vězně a především Arvédovou největší drogou – vzácnými okultistickými knihami ze zkonfiskovaných knihoven. Arvéd a Plaček rozehrávají šachovou partii. Hra o duši vstupuje do finále.

Význam: film jako zrcadlo doby

Film Arvéd není jen historickým portrétem jedné kontroverzní osobnosti, ale také zrcadlem doby, ve které žil a ve které žijeme. Film ukazuje, jak se měnily politické a společenské poměry v Československu během 20. století, jak se projevovaly totalitní režimy a jak na ně reagovali lidé. Film také poukazuje na to, jak se lidé mohou stát oběťmi i pachateli zla, jak se mohou ztratit ve svých touhách a iluzích, jak se mohou stát nástroji i aktéry historie. Film také reflektuje současnou dobu, ve které čelíme novým výzvám a hrozbám, ve které hledáme smysl a identitu, ve které se potýkáme s manipulací a dezinformacemi. Film nás nabádá k tomu, abychom si položili otázky o sobě samých, o našich hodnotách a cílech, o našem postoji k minulosti i budoucnosti.

Zhodnocení: film jako umělecké dílo

Film Arvéd je uměleckým dílem, které se nebojí experimentovat s formou i obsahem. Film je režijním debutem Vojtěcha Maška, který je známý jako autor komiksů, divadelních her a literárních textů. Film je inspirován knihou Jana Poláčka Malostranský ďábel, kterou Mašek spoluscenárizoval. Film je natočený v černobílém provedení, které podtrhuje jeho atmosféru a stylizaci. Film je také plný symbolů, metafor a odkazů na různé kulturní a historické souvislosti. Film je také výrazně ovlivněn okultismem a hermetismem, které jsou nejen tématem, ale i způsobem vyprávění. Film je také vynikajícím hereckým počinem, zejména Michala Kerna v roli Arvéda a Saši Rašilova nejml. v roli Plačka. Oba herci dokázali ztvárnit složité a protikladné charaktery svých postav, jejich psychologii a motivaci. Film Arvéd je podle mého názoru velmi působivý a originální film, který si zaslouží pozornost a uznání.

Co je Arvéd?

Film Arvéd je podle mého názoru velmi působivý a originální film, který si zaslouží pozornost a uznání. Film je dobře natočený, napsaný a zahraný, odvážný a nekompromisní. Nebojí se nebojí ukázat temnou stranu lidské duše, historie i společnosti. Dílo nás nutí k tomu, abychom se zamysleli nad našimi vlastními touhami, volbami a důsledky. Film nás také provokuje k tomu, abychom si položili otázku: Co je Arvéd? Je to člověk nebo ďábel? Je to hrdina nebo zločinec? Je to oběť nebo pachatel? Je to jedinec nebo symbol? Je to minulost nebo současnost? Je to fikce nebo realita? A co je to vlastně ten černý kámen, který Arvéd nosí u sebe jako talisman? Je to kámen mudrců, který mu dává moc a poznání? Je to kámen prokletí, který mu přináší utrpení a zkázu? Je to kámen paměti, který mu připomíná jeho minulost a budoucnost? Je to kámen tajemství, který skrývá něco, co nikdo nezná?

Ten černý kámen je podle mě klíčem k pochopení Arvéda i filmu. Ten černý kámen je totiž symbolem Arvéda samotného. Ten černý kámen je stejně jako Arvéd tajemný, rozporuplný a nebezpečný. Kámen je stejně jako Arvéd předmětem touhy, zájmu a obavy, je stejně jako Arvéd spojen s okultismem, hermetismem a magií. Ten černý kámen je stejně jako Arvéd zdrojem moci i prokletí. Ten černý kámen je stejně jako Arvéd minulostí i současností. Černý kámen je stejně jako Arvéd fikcí i realitou.

A tak se ptám: Co je Arvéd? A co je ten černý kámen?

Martin „Marty“ Vlk

Arvéd je česko-slovenský film z roku 2022, který režíroval Vojtěch Mašek podle scénáře, který napsal společně s Janem Poláčkem. Film je inspirován skutečným osudem Jiřího Arvéda Smíchovského, údajného zednáře, černého mága, spolupracovníka Sicherheitsdienstu a později i Státní bezpečnosti. Film se zaměřuje na jeho faustovské propadnutí peklu, na to, kam až byl ochoten zajít, aby dosáhl svého cíle. Film je natočený v černobílém provedení, které podtrhuje jeho atmosféru a stylizaci. Film je také plný symbolů, metafor a odkazů na různé kulturní a historické souvislosti. Film je také výrazně ovlivněn okultismem a hermetismem, které jsou nejen tématem, ale i způsobem vyprávění.

Film měl premiéru na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary 3. července 2022, kde získal hlavní cenu Křišťálový glóbus. Film byl také nominován na Českého lva v 11 kategoriích, z nichž vyhrál 4: nejlepší film, nejlepší režie, nejlepší scénář a nejlepší kamera. Film byl uveden v kinech od 29. června 2023.

Martin Vlk, známý také pod přezdívkou Marty, je spisovatel, básník a performer. Studoval žurnalistiku na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Zabývá se především undergroundovou a alternativní literaturou, zejména dekadencí, neogotikou a neodekadencí. Je autorem několika ineditních sbírek básní a povídek, které se vyznačují temnou, provokativní a erotickou atmosférou. Vystupuje na různých literárních akcích, kde kombinuje recitaci, hudbu a divadlo. Je členem umělecké skupiny Černá růže. Žije v Praze.

Sad Sad Živá expozice sadařské historie. Původní výsadba 55 stromů v kosočtverečném rastru. Dominantní třešně ve stáří 70+ let, jabloně, ořechy, myrobalány...
Kde Na okraji města Konice, okres Prostějov, Drahanská vrchovina, 450 m n. m.
Mapa, GPS 49.5849633N, 16.8860372E
Parkování #1 u polní cesty, nejbližší a nejvhodnější, 49.5845492N, 16.8841217E
#2 za tratí, 49.5851508N, 16.8894325E
#3 u statku, asfaltová plocha, 49.5876947N, 16.8826197E
Voda Pramen v sadu je nyní způsobilý napájet pouze zvěř. Pracujeme na tom.
Rozloha 4 000 m2
Kdy Sad je celoročně volně přístupný vyjma dnů plánovaných akcí.
Táboření Přespávání pouze s výslovným souhlasem vlastníka. V případě zájmu nás kontaktujte.